Bilsalg med online makedsføring

 

myad-01

Til tross for økt fokus på miljøproblematikken kjøper folk biler som aldri før. På bakgrunn av dette har salg av biler blitt en mer konkurransedrevet bransje enn noensinne, og behovet for å fremstå som en profesjonell billeverandør har aldri vært større. Derfor er det svært viktig at leverandørene tar i bruk enhver mulighet som kan optimalisere deres distribuering av biler. Det er her den teknologiske verdens online markedsføring kommer inn i bildet – en økonomisk og effektiv måte å øke enhver bilforretnings salg av biler og andre kjøretøy.

 

Kundeoppfølging

Det første man bør gjøre er å sende kundene nyhetsbrev, gjerne om hva som foregår i bedriften. Enten det informeres om bedriftens nye lokaler, kommende bilmodeller eller et attraktivt vårsalg, så vil disse oppdateringene være med på å ivareta et sunt forhold til kundene. Dersom man virkelig skal dedikere seg til disse nyhetsbrevene, kan og bør man utvikle ulike systemer som muliggjør personalisering av nyhetsbrevene. Hvis man for eksempel oppdager at en kunde har søkt etter ”SUV” på bedriftens hjemmeside, kan man sende en e-post direkte til kunden med et tilbud om en SUV. Likeledes kan man, om man merker økt aktivitet på nettsiden fra en spesiell kunde, belønne denne kunden ved å tilby dem en prøvetur i en av billeverandørens splitter nye modeller. Slik kundeoppfølging vil gi gode resultater.

 

Kundesupport på nett

Det er viktig at man har en hjemmeside hvis design er rent og oversiktlig, og som gir kundene enkel tilgang til bilder av og informasjon om bilene man selger. Det er særlig positivt om nettsiden er utstyrt med en livechat-funksjon, så de som er interessert i å kjøpe bil kan få svar på spørsmålene sine på en rask og effektiv måte. Selv om det finnes rimeligere løsninger som kan besvare kundenes mest stilte spørsmål automatisk, anbefales det at chatten konstant er bemannet av en ansatt, ettersom dette later til å gi langt mer fornøyde kunder.

En annen ting som er viktig å huske på når man skal markedsføre bilsalget sitt på nett, er å sørge for at både websiden og utsendte e-post er kompatible med smarttelefoner. Ettersom undersøkelser har vist at en tredjedel av leverandørers e-poster blir lest fra en mobil, vil mobilkompatibilitet være avgjørende for at man skal nå ut til kundene sine. En annen undersøkelse utført av Cars.com viser at 43% av alle som kjøper bil tar i bruk mobil for å få tilgang til informasjon om bilens pris og andre spesifikasjoner, og en beskjed som forteller at ”Siden er ikke tilgjengelig” vil neppe øke sjansene for voksende salgstall.

Comments are closed