En blogg er en fin vei å gå når du skal markedsføre et produkt eller en tjeneste. Dette er en mulighet som er gunstig både for deg som bedrift og bloggeren. Du betaler bloggeren en sum, og han eller hun skriver et positivt innlegg om ditt produkt. Dette kan sammenlignes med sponsing, da det foregår på omtrent samme vis. Kjente idrettsstjerner blir sponset av bedrifter mot at de viser fram logo eller produkter, og bloggere blir sponset mot at de prøver et produkt og gjerne skriver både om hvordan det fungerer og hvor bra det er. Ofte har bloggerne fått utdelt en rabattkode for produktet, slik at leserne som kjøper det kan få rabatt.
Nye kunder
Å bruke blogg som en måte å tiltrekke seg nye og yngre kunder på, er veldig lurt. Det lønner seg å velge en blogg som omfatter et eller flere tema som passer til ditt produkt. Dette tiltrekker nye kunder fordi bloggens lesere ofte ser opp til personen bak bloggen, og dermed vil følge i bloggerens fotspor nærmest uansett hva han eller hun foretar seg. Videre kan disse forbrukerne igjen formidle til sin omgangskrets hvor bra dette produktet er og at den og den kjendisen bruker det på daglig basis. Er du for eksempel neglelakkprodusenten Essie, kan du kjøpe et innlegg hos en moteblogger. Her bør man for eksempel gå for Sophie Elise dersom det er mulig, da hennes blogg er den mest leste i Norge. Hun har en enorm innflytelse på en stor del av landets befolkning. Hennes lesere er i tillegg en perfekt målgruppe for neglelakken. For å tiltrekke nye kunder kan det også være lurt for en bilprodusent eller en brillebutikk å kjøpe innlegg hos Sophie Elises blogg, da disse kanskje ikke har den samme kundekretsen som Sophie Elises lesekrets. Dermed har de større sjanse til å opparbeide en kundegruppe de ikke har hatt tidligere.
Ringvirkninger
Det er flere fordeler ved å bruke denne metoden. I tillegg til at du kan utvikle nye kunderelasjoner, kan du også opparbeide et godt forhold til den bloggeren du har valgt å samarbeide med. Dermed kan du bruke denne bloggen til å markedsføre flere av dine produkter og tjenester. Som tidligere nevnt, kan dette også føre til at informasjonen om produktet spres kjapt videre av leserne via sosiale medier – noe som igjen hjelper på omdømmet til bedriften din. Det finnes ingen som er like gode til å dele nyheter og innlegg enn de som er aktive på internett på daglig basis. Og dersom flere tar i bruk produktet ditt, blir det en form for gratis reklame.