Boligmarkedet er mer hektisk enn noensinne, og med stigende boligpriser er det mange som har vanskeligheter med å få solgt eiendommen sin. Ofte er roten til problemet manglende kjøpervilje eller dårlige standarder, men problemet kan også oppstå fordi selgeren har oversett viktigheten av å nå ut til potensielle kjøpere på nett.
Tilgjengelig
Mens du vil kunne annonsere for salg av bolig i både aviser og magasiner, finnes det utallige fordeler ved det å annonsere for boligsalg på nettet i stedet. På nettet vil den som er på utkikk etter bolig gjøre et avansert søk basert på kundens personlige interesser. I søket kan man stille inn enhver preferanse man måtte ha for enten eiendommen, huset eller leiligheten man drømmer om, og man kan justere alt fra beliggenhet og størrelse til prisklasse. På den måten vil salg av eiendom på nett forenkle søkeprosessen til de grader. Ved noen raske tastetrykk kan man få tilgang til et stort utvalg boliger, hvilket spare kunden for både tid og krefter.
Ved å annonsere for salg av eiendom på nett utvider man også promoteringens rekkevidde. Dette er spesielt attraktivt for personer som planlegger å flytte til en annen by, eller til og med et annet land, ettersom de verken har tilgang til lokalavisenes salgsannonser eller muligheten til å oppdage tilfeldige visninger i forbifarten.
Økonomisk
I tillegg til å nå et større publikum, så er det å annonsere for boligsalg på nett ekstremt økonomisk gunstig sammenlignet med andre alternativer. Mens avisannonser kan koste flere titalls tusen kroner, vil kostnadene for nettpromotering være lommerusk i forhold. For eksempel kan man legge ut annonser på den nettbaserte markedsplassen FINN.no for noen skarve tusenlapper, og mens avisen eller magasinet ofte blir kastet eller lagt bort senere samme dag, så er nettreklame der for å bli. Nettreklame rammes ikke av den forgjengeligheten all annen reklame nødvendigvis preges av. Ved å annonsere for boligsalg på nett vil du også utkonkurrere andre som baserer seg på salg av eiendom. På grunn av de nettbaserte eiendomsidenes rimelige brukervilkår vil man kunne senke den angitte prisen på boligene akkurat nok til at de skiller seg ut fra mengden.
God reklame for salg av eiendom skal åpenbart gi målgruppen lyst til å kjøpe de boligene som er lagt ut for salg, og med Internett som verktøy finnes det utallige måter å fremstille boligen på en attraktiv og fristende måte. For eksempel kan man selv velge hvilke bilder av eiendommen som skal legges ved, og hvordan disse skal redigeres, på en billig og effektiv måte.